De Akaija en Ankhor Wat, ofwel de boodschap van de Samudra Manthan
Toen Wim Roskam in 2002 door zijn kort daarvoor overleden vriendin geïnspireerd werd een symbool te maken dat later de naam ‘Akaija’ zou krijgen, kon hij niet voorzien dat dit symbool verbonden is met enkele van de geheimzinnigste bouwwerken op Aarde.
In 2011 ontdekten Wim en zijn vriendin Marianne een opmerkelijke uitlijning van zeer oude megalithische bouwwerken. Dit is een zone van zo’n 100 km breed die in een rechte lijn rondom de wereld loopt, onder een hoek van 30º t.o.v. de Evenaar. Op deze lijn bevinden zich tientallen bouwwerken en heilige plaatsen. Vijf lokaties zijn extra interessant, omdat ze precies 72º lengtegraden (1/5 aardomtrek) van elkaar af liggen: 1. Aneityum (groene stip). 2. Angkor (blauwe stip), 3. De Grote Piramide (rode stip), 4. Een verdwenen eiland op de kaart van Piri Reis (oranje stip), en 5. Paaseiland (gele stip). Indien rond elk punt cirkels getrokken worden met een straal tot aan het volgende punt, ontstaat er een 3-dimensionale stervorm of pentagram… En dat is de Akaija-Iloa!
Al beschikt het eiland Aneityum niet over een megalithisch bouwwerk, wel bijzonder is dat in de taal van dit eiland het woord “akaija”, “wij allemaal” betekent! In 2012 bezochten Wim en Marianne dit eiland, spraken met de inheemse bewoners en vonden daardoor meer bewijzen dat de Gekantelde Evenaar van de Oudheid en het Akaija-symbool met ekaar verbonden zijn.
Vragen die opkomen zijn: Wat is het doel van deze uitlijning? Wie hebben dit gemaakt? Welke rol speelt de Akaija hierin? Wat is het verband met de boodschap vanuit Spirit, die de Akaija symboliseert: Wij zijn één? Aangemoedigd door wat ze op Aneityum vonden, besloten Wim en Marianne nu ook de andere 4 ankerpunten te bezoeken. In 2018 bezochten ze het 2e punt: het tempelcomplex Angkor in Cambodja. Daar vonden ze een merkwaardig basreliëf met de naam: “Het Karnen van de Oceaan van Melk”. Dit reliëf is gebaseerd op het oude Vedische epos “Samudra Manthan”. Het speelt een belangrijke rol in Angkor Wat en Wim had het gevoel dat dit epos alles te maken heeft met eenheid en dualiteit, maar dat de gangbare uitleg hier onvoldoende op inspeelt. Bovendien wisten de moderne uitleggers niets over de Gekantelde Evenaar-theorie en over Angkors bijzondere positie hierop. Op zoek naar antwoorden hebben Wim en Marianne zich verdiept in Angkor en Samudra Manthan.
Samudra Manthan is een afbeelding die zo op het oog gaat over een touwtrek-wedstrijd waarbij allerlei wezens in diverse uitdossingen en functies betrokken zijn. Opvallend is de centrale rots waaromheen het touw gewikkeld is, maar als je goed kijkt is dat geen touw maar een slang. Het is volgens de gangbare uitleg een epos over goden, demonen, engelachtige wezens, mensen en dieren, bezien vanuit een Hindoeïstisch perspectief.
Wim Roskam is een zoektocht begonnen naar de diepere betekenis van dit epos. Een andere uitleg van Samudra Manthan komt van Dr. Melody Rod-Ari. Zij schrijft: “Het is een verhaal uit het begin der tijden van de Schepping van het Universum. Het is ook een verhaal van de overwinning van goed over kwaad. In het verhaal vechten devas (goden) tegen asuras (demonen) om de orde en macht voor de goden te winnen die het waren verloren. Om orde en vrede te herwinnen moet het levenselixer (amrita) worden bevrijd uit de Aarde, maar… de enige manier om dat elixer te bevrijden is als de goden en de demonen gaan samenwerken. Het reliëf toont het moment dat beiden zijden samenwerken om de oceaan van melk te karnen”.
Nu kun je stellen dat onze westerse denkwijze, waarin wedstrijden en gevechten vastgeklonken zitten, misschien niet toereikend is om het epos van de Samudra Manthan te begrijpen. Het kan ook gaan om een balans die bewust verstoord wordt om een bepaald resultaat te bereiken. Omdat je met de status quo nou eenmaal niet verder komt. Als voorbeeld noemt Wim Roskam het maken van vuur, er wordt eerst naar links en vervolgens naar rechts getrokken om de stok te bewegen die vervolgens hitte veroorzaakt en vlam vat.
In hun zoektocht hebben Wim en Marianne veel opmerkelijke bevindingen gedaan. In de lezing zullen deze uitgebreid aan de orde komen. Het lijkt vooralsnog dat de Samudra Manthan vooral draait om dualiteit. Feitelijk wordt je op Aarde heen en weer getrokken tussen de uitersten van de dualiteit en moeten we steeds keuzes maken. Door de donkere weg te durven bewandelen, en eventueel fouten te durven maken, doen we ervaringen op, waardoor we groeien in bewustzijn, en daardoor komen we verder op de spirituele weg. Zou je nooit de donkere weg bewandelen, dan zie je in de verte het Licht en je loopt eindeloos, maar je komt er maar niet dichterbij.
De Samudra Manthan lijkt te gaan om het zuiveren, perfectioneren van de ziel, door ervaringen op te doen in fysieke, aardse vorm, heen en weer getrokken tussen de uitersten van de dualiteit, maar geholpen door de hemelse wezens en aardse levensvormen. Als dat klopt dan vertelt Samudra Manthan over de weg, de Two Roads, ofwel de strijd van de ziel om eenheidsbewustzijn te verwerven. Akaija betekent: Wij zijn één Samudra Manthan lijkt de weg erheen te symboliseren.
In de lezing zullen Wim en Marianne aan de hand van hun reisverhalen en anekdotes vertellen wat naar hun idee de boodschap van de Samudra Manthan is en waarom dat zo belangrijk is. Ook zullen ze het verband laten zien tussen de Akaija, Ankor Wat en de Samudra Manthan.
Voor het hele artikel dat Wim Roskam over de Samudra Manthan schreef, klik hier:
Programma
19.30 uur: ontvangst
20.00 uur: lezing deel I
21.00 uur: pauze
21.30 uur: lezing deel II
22.30 uur: borrel en gelegenheid om Wim en Marianne persoonlijk te ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje
Aanmelden
Aanmelden voor deze lezing kan via het contactformulier of door een mail te sturen naar info@skyhighcreations.nl onder vermelding van “Samudra Manthan”. De kosten bedragen € 17,50 per persoon in de voorverkoop inclusief consumpties. Aan de zaal is de prijs € 20,–. De aanmelding is definitief nadat de betaling is ontvangen. Je kunt € 17,50 overmaken op NL78 ABNA 0467074526 t.n.v. R.J. Beljon (BIC Code: ABNANL2A).
Locatie
Kerkgebouw van Vrijzinnigen Nederland
Beneden Molendijk 35
3262 AA Oud-Beijerland
Klik hier voor de locatie
In de omgeving is voldoende gratis parkeergelegenheid op verschillende parkeerterreinen. Let wel op! In de Buitenhavenstraat, Havendam en West-Voorstraat geldt vergunninghoudersparkeren.
Nieuwsbrief
Als u automatisch op de hoogte wilt blijven van de lezingen, meld u dan aan voor de nieuwsbrief.
Voor meer informatie kunt u ook telefonisch contact opnemen via: 06 54752559.